torsdag 12 november 2009

En julig frågelista

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Ja det har trots allt hänt 5 ggr redan men i år har jag sökt ledigt för att fira med familjen.

Bakar du något till jul? vad?

Jag bakar lussekatter, div olika saffransbröd och papparkakor (på hemgjord deg) i mängder, jag älskar julbak :-)

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Nuförtiden med men fram tills ganska nyligen har jag alltid petat bort russinen *s*


Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?

Eget godis oftast men vi köper alltid en Paradis chokladask till julafton.

Knäck eller ischoklad?
Knäck


Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?

En vit gammal i trä som vi pyntar med mossa och små svampar.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Jag tycker det är fint med både och beroende på vilket fönster som skall prydas.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Både och funkar ju men det är alltid kul att få julkort med posten som man kan pynta med :-)

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Rött, vitt, grönt och silver är nog vanligast i vårt hem runt jul.

När julpyntar du hemma?
Vi börjar vid advent med stakar och stjärnor men granen och tomtarna tar vi upp kvällen före julafton.


Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Röda och silver kulor, glitter, belysning och en stjärna på toppen :-)


Har du ett färgtema i granen?
Röd/grå brukar den bli..

Levande gran eller plastgran?
Levande gran såklart :-)


Hur ser din julfrukost ut?
Det brukar bli risgrynsgröt m kanel och vörtbröd m julost

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv.?
Nej inget som jag har rutin på just för julafton

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Blossa glögg är gott!


Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?

Se ovan


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?

Mandel och russin


Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?

Clementiner

Vilken är din favorit julskiva?
Absolute Christmas är den enda vi äger så jag svarar den :-)

Vilken är din favoritjullåt?

Min julskinka har rymt tar mig tillbaka till barndomens jular och White Christmas är ju en klassiker.


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?

Köttbullar är ett måste

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Köttbullar, Skinka och potatis...men det är ju inga rätter?!

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med russin


Risgrynsgröt eller Ris à la malta?

Risgrynsgröt

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Inte för min skull iaf


Dricker du julmust eller mumma till julbordet?

Julmust

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
En jätte god saffranskaka :-)


Tittar du varje år på Kalle´s julafton?

Nja..

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?

Tomteverkstaden

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Japp


Har ni tomte hemma?

Ja nu sedan kidsen kom till världen så har vi fått besök av tomten.


Köper du julklappar till många?

Lagom många :-)

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla :-)

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Det gör jag själv :-)

Enfärgat julklappspapper?
Spelar ingen roll så länge det är juligt.

Roligast att få i julklapp?
Hårda paket gillar jag.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?

I år skulle jag vilja ha ett Nintendo Wii :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar