lördag 30 april 2011

Valborg + alkohol = sant?

Jag kan inte förstå föräldrar som dricker alkohol med sina barn närvarande när än det må vara, jag har aldrig gjort det och kommer inte att göra.
Nu när vi var nere i centrum för att kolla på majbrasan och ha mysigt med familjen så såg jag förvånansvärt många föräldrar med barnvagnar om även hade en burk öl i handen.
Även om de inte tänkt blir "fulla" så märker barn av minsta lilla personlighetsförändring och tycker antagligen att det är ganska obehagligt när mamma eller pappa plötsligt inte är den trygga person som de är vana att kunna ty sig till.
Det är samma visa varje storhelg och jag känner mig lika bedrövad varje gång, det behöver iofs inte vara storhelg heller..det räcker med en grillkväll för att alkoholen ska titta fram. Sedan när barnen sover så intas ännu mer alkohol för då gör det ju inget om man blir lite påverkad - barnen sover ju! Bullshit säger jag bara.
Tänk om det händer något och man snabbt behöver åka till sjukhus tex, visst kan man åka taxi men känner sig barnet tryggt med en förälder som är påverkad om än bara lite berusad?!
Om barnen vaknar och har drömt mardrömmar, blir sjuka eller på annat sätt behöver sin trygga mamma och pappa och inte någon som är påverkad om så än bara av några glas öl eller vin.
Kanske har jag varit nykter för länge för att förstå men detta går över mitt förstånd.
Så nu har jag spytt ur mig det och ska försöka sova!

God natt!


10 kommentarer:

  1. Skriver under på varenda ord du skrivit i detta inlägg! Bra formulerat och tydlig ståndpunkt i frågan. Önskar fler hade den synen... Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vi är några av de föräldrar du beskriver, men jag dricker aldrig så mycket så att jag inte kan ta hand om mina barn. Sen det där med att inte kunna köra med barnet till akuten/sjukhuset om man är påverkad, visst skulle kännas hemskt, men kan ju även hända den som är körkortslös.
    Våra barn verkar dock inte ha påverkats av att vi druckit nåt glas vin/öl på stora helger. Tar du aldrig ett glas vin t.ex till maten??

    SvaraRadera
  3. Det jag tycker är hemskt när föräldrar dricker är såklart inte själva taxiresan ;-) utan att föräldern fortfarande är onykter och sådant märker barnen även om man själv inte känner av det på samma sätt. Om barnen är med så dricker jag alltid alkoholfritt oavsett om det är vin eller mineralvatten.

    SvaraRadera
  4. Mina föräldrar drack vin till maten på helgerna när jag var liten och det var alltid snaps när det var fest. Jag och M dricker vin eller tar en öl på helgen, jag tycker inte att det är konstigt. Jag tycker det är festligt med en öl/ ett glas vin. Bara man kan hantera alkoholen tycker jag alla får göra som man vill. Kram /Maria

    SvaraRadera
  5. Ja alla får såklart göra som de vill men jag kommer aldrig att försvara föräldrar som dricker med sina barn närvarande oavsett om det "bara" är ett glas vin.
    Kanske för att jag själv är uppväxt utan alkohol till maten men oxå för att jag själv tyckte att andras föräldrar blev annorlunda och obehagliga när de druckit.

    SvaraRadera
  6. Håller med "Anonym". Bara man kan hantera alkoholen, så tycker inte jag att det är några problem.
    Är också uppväxt med vin/öl till maten, även följt med på fester som liten och tyckt att det va superkul o leka me alla andra barnen, sen då vi va trötta, la mamma oss som vanligt.
    Den dagen du dricker då dina barn är i säg tonåren och ser dig lite annorlunda, lär dom ju få sin största chock. ;-) Men om du går ut på krogen, kommer hem och något barn är vaket pga mardrömmar...då ser dom ju dig onykter...eller?
    Dricker inte Gunnar heller??

    SvaraRadera
  7. Ja man gör ju oftast likadant med sina barn som man blivit uppväxt med själv.
    Vad får dig att tro att jag skulle dricka mer när barnen är tonåringar??
    De gånger jag eller Gunnar är ute på krogen eller har druckit alkohol så är det den nyktra föräldern som tar hand om barnen och den som druckit sover aldrig med barnen utan i gästsängen ;-) Det händer så extremt sällan.

    SvaraRadera
  8. Kan inte låta bli att undra en sak, ni som skrivit "för" alkoholen... Många säger att de tycker det är festligt, gott etc med en öl eller ett glas vin till maten el likn men då är min fråga, vore det lika gott, festligt med en alkoholfri öl eller alkoholfritt vin om smaken var detsamma? Enkelt att svara ja kanske men jag tror de flesta känner nej och då är det ju alkoholen som är "god", det där lilla ruset som det ger. & det är precis det lilla ruset som barnen märker. Barn läser av sin föräldrar direkt. Sen är det inte samma sak som att de tar skada och kommer få men för livet, må dåligt osv men de märker det och oavsett hur förändringen visar sig så gör det barn osäkra och de känner en viss otrygghet. Så är det bara... Jag är inte nykterist men har ändrat min syn på alkoholintag sista åren då jag tycker att alkoholpolitiken i de svenska hemmen idag gått över styr. Det dricks för ofta och för mycket. Framförallt när barn är med, vilket jag tar avstånd ifrån.

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dej helt och hållet! Bra skrivet!

    SvaraRadera
  10. Jag kan ju bara svara för mig nu, men jag kan då inte påstå att jag mått dåligt då mina föräldrar tagit nåt glas vin eller druckit då vi följt med på fester, aldrig känt någon otrygghet.
    Som sagt, kan man hantera alkohol så ser inte jag något problem me det om det dricks med måtta.
    Sen är det hemskt tragiskt med de barn vars föräldrar super skallen av sig och beter sig som skit och inte tänker längre än vad näsan räcker.

    SvaraRadera