tisdag 15 mars 2011

Mollusker och virusprickar

Igår när jag hämtade barnen från dagmamman (deras xtra dagmamma då den ordinarie är ledig) så ifrågasatte hon och en annan dagmamma Nellys mollusker och virusprickar som hon har fått i ansiktet.
De har gjort det en gång tidigare (förra veckan) och då fick jag backup från Vårdguiden efter att ha mailat dem bilder men nu tog de upp det igen och tyckte nog att molluskerna på kroppen såg mer ut som svinkoppor(???).
Då vi haft svinkoppor i tre omgångar så är jag 100% säker på att det inte är några svinkoppor och eftersom vi två gånger de senaste 6 månaderna visat upp Nellys mollusker så känns det inte som någon tvekan ang dem heller.
Hur som helst så pratade G och jag om det igår kväll och bestämde att det är lika bra att få dem uppkollade igen för att slippa känna skuld när vi lämnar henne hos dagmamman samt att OM det nu skulle vara något annat så kan det vara bra att veta inför bebisens ankomst.
Sagt och gjort så ringde jag till BVC i morse och fick en läkartid idag på fm då bvc sköterskan ville att en läkare skulle titta på dem för säkerhetsskull.
När vi satt i väntrummet så gick det ett nödlarm från ett av rummen intill och det visade sig vara en yngre kvinna som blivit medvetslös och blev efter några minuter hämtad av ambulanspersonal, dessvärre så skrämde det upp Nelly så hon ville absolut inte gå in dit och få åka ambulans därifrån.
Efter att vi läst två böcker i väntrummet så följde hon iaf med mig och doktorn in i rummet samt tog av sig kläderna och visade prickarna, 1 minut senare var vi på väg ut från VC med samma diagnos som innan - mollusker och virusprickar.
Det känns såklart lika bra att få det uppkollat samtidigt som det känns onödigt att ta upp denne läkares tid enbart för detta som jag egentligen redan visste vad det var.
Hur som helst så vet vi nu allihopa vad det är och förhoppningsvis så behöver vi inte ha denna diskussion igen ;-)

Ja det var min morgon, hur var eran?

5 kommentarer:

  1. Ojojoj!!
    Jobbar man med barn borde man väl vara lite mer påläst,eller??
    Givetvis bra att ni kollar, men eftersom ni redan visste om vad det var så känns det ju märkligt att bli ifrågasatt...

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med där faktiskt!

    SvaraRadera
  3. Jobbigt att bli ifrågasatta igen =S skönt att det "bara" var det så ni slipper några smittor nu i slutet.
    Otäckt med medvetslösa kvinnan =(

    Hoppas ni har haft en bra dag!!!

    SvaraRadera
  4. Skönt att du fick de upp kollat igen, och att de inte var något annat.
    Själv tycker jag att det är jätte svårt med sådanna prickar, är ju inte utbildad sjuksköterska eller läkare utan barnskötare så när dem kommer med prickar i det där slaget (ingen av grabbarna har haft mullusker) så hänvisar jag till BVC eller VC. MEN skulle jag som i ditt fall redan fått hört att det är mullusker skulle jag inte skicka dit dem igen.

    SvaraRadera
  5. Var med om precis samma för några dagar sedan. Daniel har haft molusker lite här och där i ett år nu. Just nu har han några under hakan. Då ringer de från skolan, och säger att de tror att han har svinkoppor! "Nja... i sånafall har han haft dessa svinkoppor på hakan väldigt länge, ungefär ett halvår" Skulle inte tro det.

    SvaraRadera