lördag 19 mars 2011

En händelserik lördag!

Dagen började ju bra med sovmorgon även om jag inte kunde somna om utan gick upp till familjen istället :-)
Vi åt en härlig frukost kl 08 med gröt, kokta ägg, fil och rubbet ;-) det är inte ofta vi gör sådant tillsammans så i morse var det underbart!
Sedan gick jag ner i källaren och fortsatte rensningen från igår och idag var det dax för alla skor och ytterkläder.
För er som inte känner mig så väl så kan jag berätta att jackor, skor och väskor är min stora passion dvs hela klädkammaren består av mina jackor och 4 flyttkartonger med skor.
Nu lyckades jag slita mig ifrån 12 jackor och 2 kartonger med skor så jag känner mig mäkta stolt även om jag inte själv kan lämna bort dem utan det får Gunnar göra.
Sjukt att man kan ha en relation till sina kläder men jag tycker att det är oerhört jobbigt att rensa just kläder och skor för man kan ju faktiskt få användning av de flesta plagg och skor någongång..
Nu är det gjort iaf och det var nog lika bra för nu är det fint och städat i klädkammaren samt att man faktiskt har en översikt över vad som hänger där inne ;-)

Efter lunch åkte jag iväg till dansen med Nova och Noel.
Förra veckan var Noel så ledsen och ville inte vara med så jag dubbelkollade flera gånger att han verkligen skulle vara med idag då de dessutom skulle vara utklädda och Noel skulle vara Ben10.
Han skulle vara med hela vägen dit men när vi kom fram och de skulle gå in i danssalen så blev han jätte ledsen och fick nästan panik :-(
Efter lite övertalande och mutande så gick han med på att sitta inne i salen och titta på iaf, han var envis men efter c:a 30 min så gav han med sig och dansade med de andra sista halvtimmen och tyckte det var jätte kul.
Han har kommit in i en period när han är så osäker på sig själv, är ofta ledsen när han misslyckas (med minsta lilla grej) och har en otrolig separationsångest från mig, det beror säkert delvis på att det är en omställning med ett nytt syskon men jag tror att det är lite åldersrelaterat oxå.
Nova hade oxå en sådan här period precis innan hon började förskoleklassen så det är nog samma utvecklingsfas.

När de dansat klart åkte vi hem och jag hade sån himla magknip att jag inte kunde göra något mer än att lägga mig i sängen.
Låg som ett kolli i en timme och sedan var det över men då kom Nova in och sa att hon hade ont i örat..
Eftersom hon fortsatte leka med Noel och Nelly så tänkte jag att det inte var någon fara men när vi senare skulle äta middag så var hon jätte ledsen, höll för örat och ville inte äta.
Jag ringde till Vårdguiden som efter lite guidning konstaterade öroninflammation och frågade om vi ville ha en akuttid till Astrid Lindgren men vi avstod och kör på alvedon och nässpray tills i morgon då jag inte vill att hon äter penicillin i onödan.
När de skulle somna så var hon både övertrött och ledsen för värken i örat så då fick jag lite dåligt samvete men nu sover hon och har inte vaknat vilket hon borde ha gjort om det var olidligt.
Givetvis kommer en olycka sällan ensam utan Nelly lyckades göra en volt ned från hennes säng när vi skulle natta henne oxå..jag såg från Nova och Noels rum hur hon stod upp och sedan ramlade framlänges över kanten, snurrade runt och landade på ryggen :-(
Det var bara att ringa till vårdguiden igen för att kolla om de tyckte att vi bör åka in till akuten då hon var väldigt öm i bakhuvudet men vi håller koll på henne hemma och om hon blir det minsta slö så åker Gunnar in med henne.

Nu sitter vi i soffan och håller tummarna för att alla kan sova inatt och att tjejerna är pigga och glada imorgonbitti!

Ja det var min lördag ;-) hur var din?

1 kommentar:

  1. Fullt ös med andra ord! Hoppas ni vaknar imorgon och mår bra!
    Vi har haft kalas, och lekt kurragömma. Jag somnade halv nio!

    SvaraRadera