måndag 13 december 2010

Lucia (nr 1)

Idag är det lucia och det firades till en början med att vi försov oss och vaknade med ett ryck klockan 07.10.
Vi lyssnade till luciafirandet på SVT samtidigt som Nova och Gunnar gjorde sig
klara för att åka till skolan och jobbet.
När de kom iväg så kröp jag upp med de andra två i soffan under en filt och tittade på lucia firandet på SVT2, barnen satt lungt och stilla i soffan ända tills det var slut kl 08, 
de glömde tom bort sina adventskalendrar ;-)
Vi hade en mysig fm och åkte sedan till ishallen för att möta upp dagmammorna i området, de har en bokad tid i ishallen varje måndag så jag försöker följa med så ofta vi kan så att barnen ska lära sig att åka :-)
Nelly har inte riktigt kommit på finessen men kan åtminstone hålla balansen 
samt tar sig framåt väldigt sakta och säkert.

När vi var klara i ishallen så åkte vi direkt till skolan för att titta på Novas luciatåg.
Hela FSK klassen var jätte duktiga och imponerade såklart på alla föräldrar och syskon som 
hade samlats i den lilla skolmatsalen.
Här är vår lilla lucia <3
Nästan alla tjejer var lucior och killarna var tomtar, förutom en modig kille som var stjärngosse :-)
När barnen sjungit färdigt och alla föräldrar fotat klart så bjöds vi på fika som barnen bakat själva, 
det var mycket gott och uppskattades av både vuxna och barn.

Nu på kvällen har jag haft mina första regelbundna sammandragningar för denna graviditet.
Inga som gör speciellt ont men ändå obehagligt..jag får nog skippa skridskorna tills bebisen är ute!
Gunnar tapetserar klart fönsterväggen så den ska vara klar tills i morgonbitti då vår
 nya soffa anländer och ska ta plats vid fönstret :-)
Jag sitter här och surfar lite samt hjälper till när det behövs men skulle i ärlighetens namn hellre lägga mig i sängen och vila magen som envisas med att dra ihop sig vid minsta ansträngning.

Nu ska jag hjälpa till med sista våden sedan blir det sängen för vår del!
I morgon är det lucia nr 2 då Nelly och Noel har sitt luciafirande hos dagmammorna.
God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar