fredag 8 oktober 2010

Diskussioner

Jag som många andra småbarns föräldrar hänger på fl och läser då och då i deras forum.
Inte allt för sällan känner jag vredet koka i mig när jag läser andra människors inlägg om ditten och datten..
Många just nu i synnerlighet gravida resonerar så himla märkligt kring saker som för mig är självklara tex alkohol, rökning. Det gör mig illa till mods när blivande mammor/mammor inte bryr sig mer om sina bebisar i magen och jag vill eg bara be dem flyga och fara men det har jag såklart ingen rätt att göra ;-)
Någon vägrar sluta röka, någon annan tycker att det är helt ok att dricka några glas vin i veckan och jag förstår inte resonemanget. Mina barn är ju mitt allt och jag skulle ofta mitt liv för dem, hur kommer det sig att jag och de känner så olika?
Jag har iofs många frågetecken kring många föräldrars resonemang.
Varför struntar en del föräldrar i säkerheten när deras barn åker bil och gör det som är smidigast för dem istället för vad som är säkrast för barnet i trafiken? Tex vänder på barnstolen tidigt? Låter barnen åka utan bilstol för att " det bara är småvägar" de ska åka på eller låter sina barn åka i bakluckan hem från skola/dagis då "de bara ska åka hem" och det är ju så nära.
Ibland kan jag känna att det kanske skulle vara positivt för dessa föräldrar om det verkligen hände en olycka så att de lär sig att tänka säkert. Är det fel att känna så?
Jag vet att jag har massvis med åsikter som man inte pratar högt om för man får såklart aldrig kritisera någons föräldraroll men jag var tvungen att få ur mig detta ;-)


- uppdaterat via min iPhone.

1 kommentar:

  1. Usch ja, jag kan bara instämma!! Fattar inte att en del saker som är självklara för mig kan vissa bara strunta i.. Jag skulle ångra ihjäl mig om jag druckit under graviditeten och det hänt någe el om man sätter barna i bilen utan bälte om man krocka. Fyy, man fattar inte hur de tänker. Samma med rökning, har fler jag känner som rökt under graviditeten men sen slutat när de ammar.. Förstår inte varför man rökte överhuvudtaget!! Suck,det finns folk till allt!!

    SvaraRadera