onsdag 14 september 2011

Nr 27 Teutonia Cosmo

Igår kväll åkte Neo och jag en liten sväng med bilen för att göra oss av med citycrossen och hämta en Teutonia Cosmo-10.
Ända sedan jag började spana på barnvagnar förra hösten så har jag suktat efter en Cosmo. Jag provkörde den på Babyproffsen med liggdel och gillade den skarpt.
Priset gjorde dock att jag gick på det säkra kortet och köpte en Emmaljunga citycross då vi hade en sådan till Noel som "egenvagn" på sidan av syskonvagnen när han var liten.

Hur som helst så kom vi hem igår kväll med en Cosmo i fint skick som jag endast inspekterade lite snabbt i dunklet där vi hämtade den.
När vi kom hem så kom första besvikelsen över att de jag trodde var vita detaljer i själva verket var småruriga detaljer i vitt/marint. Inte alls min smak men det går ju alltid att hitta en ny klädsel tänkte jag.
I morse tog vi premiärturen och jag blev ännu mer besviken.. Neo sitter inte alls bra i den, antingen sitter han helt upprätt med rak rygg eller så halvligger han och hasar ner, det skulle ha funnits ett mellanläge på ryggstödet.
Selen är konstigt utformad då grenremmen sitter långt ned på sitsen vilket då låter barnet glida ned en bit innan det tar stopp, den skulle ha suttit 2-3 cm högre upp mot ryggen så hade glidproblemet varit löst!
Sufletten upplever jag som trång och smal, det är bra att man kan dra den långt framåt men som sagt, trång och smal (och rundad och ful upptill).
Vagnen är aningens trögstyrd då tyngdpunkten är långt fram dvs det tar en stund innan den svänger ;-)
Det sista jag vill påpeka är att den har så låga kanter på sidorna :-o det gäller verkligen att inte glömma att spänna fast Neo för då kommer han att trilla över kanten.
Och vem kom på att regnskyddet skulle vara en sopsäck? det är som en stor plastsäck men trär på vagnen både fult och opraktiskt.

Ja ja...det finns några plus oxå!
Jag tycker fortfarande att den är snygg även om just denna färgen inte tilltalar mig och den har en stor varukorg, det var väl dem ;-) och just ja...den är smal och smidig oxå om man bortser från styrningen!
Förhoppningsvis vänjer jag mig vid denna vagn och lär mig att uppskatta den men i annat fall får den nog flytta vidare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar